Τετάρτη 11 Μαΐου 2011

Καλή ή κακή είδηση;

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείαςhttp://www.blogger.com/img/blank.gif, μόλις δύο ημέρες πριν τις πανελλαδικές του 2011 (αναλυτικά εδώ) το πρώτο ΤΕΙ που λειτούργησε στα Τρίκαλα, το Ανακαίνισης και Αποκατάστασης Κτηρίων, δεν θα συμπεριληφθεί στο φετινό μηχανογραφικό. Αφορμή, η μη συμπλήρωση πέρυσι, ικανοποιητικού αριθμού εισακτέων (22 από τις 183 θέσεις). Αιτίες, όμως, είναι δύο. Η πρώτη, η αλόγιστη ίδρυση ΤΕΙ σε κάθε χωριό και πόλη της χώρας. Από την Ορεστιάδα μέχρι τη Σητεία, η Ελλάδα γέμισε με κάθε είδους απίθανες σχολές και τμήματα. Συνήθως, αυτά δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματική μόρφωση, αλλά με τις κατά τόπους κοντόφθαλμες πολιτικές της στρεβλής αντίληψης για την ανάπτυξη. Θεωρήθηκε - και θεωρείται - ανάπτυξη, η εισροή χρήματος εσωτερικού τουρισμού, από φοιτητές και σπουδαστές από άλλες περιοχές της χώρας. Κέρδιζαν και κερδίζουν μόνον οι ιδιοκτήτες ακινήτων, οι ιδιοκτήτες ταβερνών και γενικώς καταστημάτων εστίασης και πόσης (κοινώς μπαράκια), τα περίπτερα, οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, άντε και κάποιο εμπορικό. Γενικώς, μόνο χρήμα έφερναν και φέρνουν. Γενικώς, ουδεμία σχέση - πλην ελαχίστων περιπτώσεων - δεν έχουν οι κάθε είδους σχολές, με την τοπική κοινωνία. Ειδικότερα για τα Τρίκαλα, το ΤΕΙ που κλείνει, αντιμετωπίστηκε μόνο με την παραπάνω λογική. Δεν υπήρξε η εκπόνηση ούτε μίας (σοβαρής, γιατί από τις κατευθυνόμενες, υπήρξαν αρκετές) μελέτης για τις ανάγκες της αγροτικής και μεταποιητικής και εν μέρει τουριστικής και άκρως δημοσιοϋπαλληλικής οικονομίας του νομού. Ούτε μία σοβαρή ανάλυση για το μέλλον, για τις πιθανές ανάγκες του νομού στα νέα δεδομένα. Το τμήμα ιδρύθηκε χωρίς εξασφαλισμένα επαγγελματικά δικαιώματα για τους αποφοίτους του. Οσοι αποφοιτούν τώρα (οι πρώτοι εισαχθέντες) δεν ξέρουν ακόμη αν είναι "μικροί αρχιτέκτονες". Παλεύουν να πάρουν ένα πτυχίο χωρίς κανένα αντίκρισμα, χωρίς καμία σχέση με την αγορά εργασίας, χωρίς εργασιακό μέλλον, χωρίς εξασφάλιση Στα Τρίκαλα απλώς ξόδεψαν τα λεφτά τους (γιατί οι περισσότεροι εργάζονταν με "μαύρα" δε μπαράκια) ή ξόδεψαν τα λεφτά των γονιών τους (πράγμα δύσκολο, αφού για να εισαχθείς στο συγκεκριμένο ΤΕΙ, δεν είχε υψηλή βαθμολογία, άρα - πλην εξαιρέσεων - μικρή οικονομική δυνατότητα για φροντιστήρια. Επίσης, η δήθεν τοπική κοινωνία, που έβλεπε μόνο ως 100ευρα τους σπουδαστές, δεν έκανε απολύτως τίποτε για να αξιοποιήσει τις γνώσεις των εκπαιδευτικών ή/και των σπουδαστών. Ούτε μία προγραμματική σύμβαση για, π.χ., εκπόνηση μελέτης για ανακαίνιση και αποκατάσταση των τόσων παλαιών και διατηρητέων κτηρίων της πόλης ή του νομού. Ούτε μία σκέψη, να δίνεται η δυνατότητα σε σπουδαστές, να κάνουν την πτυχιακή τους σε δημόσια κτήρια, με εμφανές το διπλό κέρδος. Τίποτε απολύτως δεν έγινε. Ούτε καν άσκηση πίεσης στο υπουργείο Παιδείας για την κατοχύρωση των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων Η δήθεν τοπική κοινωνία, κοίταζε μόνο ευρώ να έρχονται. Και ήταν "υπερήφανη". Οχι η κοινωνία, αλλά όσοι έβλεπαν το τμήμα ως πολιτική κίνηση. Και ήταν πολλοί αυτοί. Ο δεύτερος λόγος, η δεύτερη αιτία για την απόφαση του υπουργείου, είναι η ίδια η πολιτική του. Δηλαδή, η ανάγκη μείωσης του αριθμού των εισακτέων, ξεφόρτωμα άχρηστων τμημάτων, με στόχο την απαξίωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη συνείδηση των Ελλήνων, οι οποίοι την έχουν συνδέσει (την εκπαίδευση) με ένα καλύτερο μέλλον. Τώρα, το υπουργείο στοχεύει στην "εκλογίκευση" (διάβαζε "κόψιμο και μείωση") του λειτουργικού κόστους, με στόχο έναν σχεδιασμό απευθυνόμενο και κατευθυνόμενο μόνο στην επονομαζόμενη "αγορά", που ξαναθεοποιείται. Σε μια περίοδο πτώσης της οικοδομικής δραστηριότητας, μείωσης κάθε είδους δυνατού εξόδου... αχρείαστου, όπως τα πολλά σχολεία και νοσοκομεία, σε μια περίοδο μείωσης του ΠΔΕ και των κονδυλίων για πολιτιστικές παρεμβάσεις (και η αποκατάσταση κτηρίων είναι είδος πολιτισμού, ως προς την αρχιτεκτονική τους διάσταση), το συγκεκριμένο τμήμα είναι άχρηστο. Ετσι, τα κροκοδείλια δάκρυα (μέχρι και της απούσας από άλλες "εφαρμογές" Ομοσπονδίας ΕΒΕ, όπως συγχωνεύσεις σχολείων και ΔΟΥ) δεν πείθουν απολύτως κανέναν. Επομένως, είναι καλή ή κακή είδηση η μη συμπερίληψη του τμήματος στο μηχανογραφικό;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου